10 genialnych projektów opakowań

W teorii wszyscy jesteśmy świadomymi konsumentami. Na poczekaniu potrafimy wymienić minimum trzy marketingowe sztuczki producentów, a mimo to wciąż dajemy się w nie złapać. Są jednak takie zakupowe grzechy, które łatwo sobie wybaczyć (ba, nawet powinno się wybaczać!) i z całą pewnością należy do nich wybieranie produktów w ładnych opakowaniach.

Supermarkety przyzwyczaiły nas do krzykliwych napisów, jaskrawych kolorów i przede wszystkim do pewnego rodzaju powtarzalności na opakowaniach produktów. Często oglądając jakąś nowość na rynku, mam wrażenie, że gdzieś to już widziałam, że chciałabym czegoś innego. Specjaliści od marketingu powielają utarte przez wiele dekad schematy, a okazuje się, że coraz częściej kluczem do zwrócenia uwagi klienta jest pójście inną, niewydeptaną dotąd ścieżką.

Zebrałam dla Was dziesięć przykładów świetnie zaprojektowanych opakowań. Część z nich to tylko koncepty, część jest dostępna na rynku. Myślę, że większość tych projektów jest doskonałym dowodem na to, że zamiast w kierunku “Więcej, mocniej, nowocześniej”, czasem lepiej zwrócić się ku “Inaczej”. Chciałabym oglądać takie opakowania na sklepowych półkach – obym kiedyś tego doczekała. Zdjęcia pochodzą ze strony Packaging of the world.

1) Herbata Pali Tea

To projekt Nguyễn Thế Bảo – studenta z Wietnamu. Teoretycznie nic nadzwyczajnego – pastelowe kolory, pattern, ładna, prosta grafika, a jednak idę o zakład, że na sklepowej półce płeć piękna sięgnęłaby właśnie po tę puszkę. Sama bez wahania jestem w stanie stwierdzić, że bym się skusiła.

2) egg nog

Początkowo wzięłam ten uroczy projekt za świetny pomysł na ożywienie kartonu mleka, okazało się jednak, że to karton egg nog – popularnego w Stanach Zdjednoczonych napoju na bazie jajek. Bardzo podoba mi się zarówno pomysł, jak i wykonanie, co więcej jego autorką jest polska projektantka – Marta Sobczak. Przyznajcie, że milej otwierałoby się lodówkę z taką zawartością.

3) Farba Country Chic

Ten projekt to również dzieło pani Marty (ale mamy zdolnych rodaków, prawda?). Puszki z farbami zawsze kojarzyły mi się z typowo remontowo-budowlanymi opakowaniami, wiecie: słabe logo, tło, kilka haseł krzyczących o wiecznej trwałości i nieskończonej wydajności, a tu takie zaskoczenie. Co prawda nie jest to taka zwykła linia farb – została stworzona z myślą o renowacji mebli i tym podobnych domowych projektach, ale to i tak miła odmiana. Gdybym kupiła taką farbę, pewnie nie chowałabym puszki do szafy.

4) Herbata love in a cup

To limitowana edycja herbaty stworzona dla sieci sklepów Morrisons przez firmę Elmwood. Kolejny dowód na to, że niewielka zmiana i ciekawy design mogą dać genialny efekt. Opakowania herbat z reguły są żółte, zielone lub granatowe, tutaj zastosowano radosne i może nawet trochę dziecinne połączenie beżu i amarantu, które świetnie skupia wzrok klienta. Do tego świetne grafiki wektorowe i mamy przepis na opakowanie inne niż wszystkie.

5) Kawa paradise

Firma Artemov Artel przygotowała genialny projekt opakowania dla kolekcji egzotycznych kaw marki Paradise. To dosyć drogi produkt, dlatego wymagał oprawy podkreślającej jego wyjątkowość i trzeba przyznać, że twórcy sprostali temu zadaniu w stu procentach. Każda kawa jest opatrzona grafiką nawiązującą do zakątka świata, z którego pochodzi, a całość zamknięta jest w drewnianej skrzyni. Chętnie zobaczyłabym taką kolekcję na swojej kuchennej półce.

6) Ouzo

Ouzo to grecki trunek, po który bardzo chętnie sięgają turyści. Stąd też pomysł firmy Dolphin, by “ubrać” go w opakowanie z ilustracjami nawiązującymi do greckiej kultury. Dzieje się na nich całkiem sporo, a mimo to bardzo przyjemnie się na to patrzy.

7) Produkty do sprzątania

Elbow Grease to projekt studentki – Jaclyn Merk. Na potrzeby zaliczenia przedmiotu stworzyła linię produktów do sprzątania przeznaczoną dla… mężczyzn. A żeby było jeszcze bardziej oryginalne, autorkę zainspirowały opakowania produktów do pielęgnacji… samochodów. Każdy produkt jest opisany ogromnym fontem, tak by nie było wątpliwości do czego służy. Co więcej, mają one nawet specjalny kod kolorystyczny – czerwona kratka to produkty do kuchni, niebieska do łazienki a oliwkowa do powierzchni płaskich. Lekki szowinizm? Nawet jeśli to wyjątkowo dobrze opakowany ;)

 

8) Golden State Cider

Bardzo przemyślana identyfikacja wizualna, nawiązująca do stylu życia w słonecznej Kalifornii. Stworzyła ją firma 160over90. Wakacyjne kolory, świetne fonty, nie wiem jak Wy, ale ja sięgnęłabym na półkę bez wahania – zwłaszcza letnią porą.

 

9) Marmolady Jack Sailor

Idealny przykład na to, że prostota zawsze wygra z kolorowymi etykietkami. Projekt opakowań marmolad dla naszych południowych sąsiadów stworzyła marka MAISON D’IDÉE. Tradycyjnie, prosto, bez udziwnień – tak jak lubię.

10) MASECZKI ARTIFACT

Artifact to kanadyjska marka produkująca naturalne maseczki do twarzy. Ich kosmetyki pakowane są do małych, szklanych słoików, a te z kolei zamykane są w papierowych tubach, ozdobionych morskimi motywami. Co ciekawe autorkami pomysłu na opakowanie są same założycielki firmy. Uwielbiam taki estetyczny minimalizm, długo przyglądałam się opakowaniom tej marki (powyżej to tylko jeden z przykładów) i byłam pod ogromnym wrażeniem!

Życzyłabym sobie by projektowanie opakowań nadal rozwijało się w tym kierunku, bo nawet mając świadomość, że to wszystko po to, by wydobyć z nas więcej pieniędzy, dobrze jest czasem popatrzeć na coś tak przemyślanego, przyjemnego w odbiorze i przede wszystkim estetycznego.

44
Dodaj komentarz

avatar
  Chcę otrzymywać powiadomienia  
najnowszy najstarszy najwyżej oceniany
Powiadom mnie o
Balbina Ogryzek
Gość

Nasunęło mi się skojarzenie z kosmetykami Lulu&Boo, które właśnie trzymam w ręce. Bardzo mi się podoba estetyka ich opakowań.

Beata, Magazyn Kuchenny
Gość

Kawy mnie zachwyciły!

Agnieszka R
Gość

Z tego co widzę górują jasne, pastelowe kolory albo stonowane ciemne barwy. Zero neonowych odcieni. Coś czuje, że ciężko by mi było oprzeć się wszystkiemu co tu przedstawiłaś.. przerażające!

MatMaja
Gość

Przyjemne dla oka te opakowania. I nie mogę pozbyć się wrażenia, że w typie opakowań spożywki z Marks&Spencera.

Olly
Gość

Niby to tylko opakowania, ale prawdziwą estetkę potrafią zmusić do zakupu wszystkich produktów z serii :p

Madou
Gość

To opakowanie farby naprawdę mnie zaskoczyło! też bym nie chowała i nawet bym nie musiała przerabiać by ładnie wyglądało, bo jest świetne samo w sobie! :)

Gwinoic
Gość

Lubię ładne opakowania;) ale nie zawsze lądują w moim koszyku ;)

Primes
Gość

świetne!:)

Pyra Z Bzikiem
Gość

Wygląd (opakowania) to chyba najbardziej zdradziecka cecha [produktu spożywczego, kosmetyku, człowieka…], trzeba strasznie uważać, żeby nie kupić czegoś głównie ze względu na ładne pudełko, nie bacząc na cenę czy skład [a przynajmniej ja tak mam, tym bardziej ze lubię ideę reuse, a niektóre opakowania po kosmetykach/spożywce świetnie się w nią wpisują]. Co do opakowań produktów łatwiej dostępnych w Polsce zauważyła duży postęp estetyczny tescowych marek własnych. Kiedyś prostota granicząca z prostactwem ;P [te białe i niebieskie paski] a teraz np: http://pandwblog.files.wordpress.com/2013/01/tesco-fresh-soup-range-pw.jpg Lub choćby: http://pkgbranding.com/wp-content/uploads/2013/02/TescoPrivateLabelPackaging1.jpg też prosto, a jakoś ładniej.

Paula | one little smile
Gość

Racja, Tesco robi ogromne postępy w tej dziedzinie, coraz przyjemniej patrzy się na ich opakowania. Również Lidl ostatnio wydaje się iść w dobrym kierunku :)

Aurora
Gość

Auta wybieram po kolorze, perfumy po zapachu, facetów po rozmiarze stopy, czekoladki po gatunku ziarna, a wszystkie inne rzeczy właśnie po opakowaniu :D

Nev
Gość
Nev

Że jest inaczej niż na sklepowych półkach się zgodzę, że ładnie też, ale niestety – innowacji w tym za grosz. To wszystko już było, opakowania (choć gustowne i estetyczne), powielają trendy i nic ponadto. Jedynym wyjątkiem jest tu kawa, która ma naprawdę piękne opakowanie, dopasowane do produktu i zdecydowanie wyróżniające się z tłumu. Ouzo też nieco inne niż wszystkie, bo bazujące na antyku, ale moim zdaniem kolory kiepsko dobrane. Reszta przyjemna, ale niestety nudna, “gdzieś już to widziałam” ;)

Paula | one little smile
Gość

Zgodzę się, że szczytem innowacji te opakowania nie są, ale mojemu poczuciu estetyki wystarcza, że są inne, niż te spotykane na półkach. Czasem taka mała odmiana bywa lepsza, niż usilne (i często przesadne) szukanie sposobu na wyróżnienie się :)

kreconowlos a
Gość

na prawdę ciekawe :)

cammie
Gość

Ile byśmy nie wypisywały, że liczy się wnętrze, opakowania naprawdę mają znaczenie, bo to często one decydują, czy zawiesimy na czymś wzrok. Herbatę w takim opakowaniu na pewno bym kupiła.

Anna Byczek
Gość

Wszystkie piękne, ale i tak najbardziej podobają mi się opakowania herbatki – może dlatego, że tak kocham pastele?

ona
Gość

zdecydowanie męskie detergenty, świetny pomysł ;)

Świnka
Gość

Genialne! Nie wiem skąd ludzie mają takie pomysły! :D

PTysiowa
Gość

Na Pinterest mam zakladke, gdzie zapisuje zdjecia ciekawych i kreatywnych opakowac. Czasami tak mnie wciagnie, ze przepadam na kilka godzin. To niesamowite jak nieskonczona jest pomyslowosc i kreatywnosc ludzka.
Milego weekendu :))

Patrycja Karpik
Gość

1,2,8 the best! :)

Anonymous
Gość
Anonymous

Herbatę love juz dawno widziałam u Aniamaluje,ale reszta to dla mnie nowość :)

Małgorzata B.
Gość

Nie wiem co to za maseczki Artifact ale już je biorę :)

Daisy K
Gość

Bardzo lubię ładne opakowania. Zawsze zwracam na nie uwagę. :)

ekocentryczka
Gość

Uwielbiam takie opakowania:)

Little Lychee
Gość

Gdyby produkty były w takich opakowaniach to chyba dostałabym oczopląsu i brała wszystko – nawet to co jest mi niepotrzebne :D

Karolina W
Gość

Uwielbiam ładnie opakowane produkty :)

Jagoda Anna Gałęza
Gość

Oczywiście zdaję sobie sprawę z faktu, że takie piękne opakowania to tylko chwyt marketingowy, ale o wiele przyjemniej kupuje się takie śliczne produkty. Moje kobiece poczucie estetyki się raduje, chciałabym szczególnie dorwać gdzieś te piękne pudełeczka z herbatą :)

http://www.im-bookworm.pl

eve label
Gość

Ja też uwielbiam piękne opakowania, niestety często to co w środku nie idzie w parze z estetyką tego co na zewnątrz :/ i przyznam szczerze, że łapię się na tym, że kupuję bo coś ładnie wygląda.

Chwila dla siebie
Gość

Ciekawe, że mi najbardziej spodobały się produkty do sprzątania… dla mężczyzn :D Bardzo trafia do mnie taka estetyka! Duża czcionka i kształt opakowań bardzo na plus :) I tak, mimo, że uważam się za świadomego konsumenta, często “kupuję oczami” :D

odrobina życia
Gość

Herbata love in a cup ma świetne opakowanie! :)

Karolina
Gość

Wszystkie produkty, które przedstawiłaś kupiłabym dla samych opakowań, nawet nie zwracając uwagi na jakość produktu. Te opakowania są po prostu śliczne!

malenka
Gość

Opakowania maseczek z morskimi motywami bardzo do mnie przemawiają :]

Króliczek Doświadczalny
Gość

Teraz, po tych wszystkich zmianach i z Disqusem, jak dla mnie blog wygląda idealnie :)

ciekawa
Gość
ciekawa

Hej, Paula, nie wiem już czy kto gdzieś o to pytał, ale zauważyłam w necie taką stronę: mamy kalendarz pe el i jestem ciekawa, czy maczałaś w tym palce, gdyż styl jest no jakby Twój.

już wiem :)
Gość
już wiem :)

jednak trochę poszperałam i stwierdziłam, że to Ty się nimi inspirowałaś, a nie na odwrót

Kinga Jechna
Gość
Kinga Jechna

http://czytamyetykiety.pl/wp-content/uploads/2014/08/symfonia-lody-%C5%9Bmietankowo-truskawkowe1-460×227.jpg

taki przykład z Biedronki :) nie mogłam się oprzeć temu opakowaniu :D piękne opakowanie mają też czekoladowe ale nie mogłam niestety znaleźć w internecie :) polecam obejrzeć przy wizycie w Biedronce

Positivelypl
Gość

choć nie zawszę decyduję się na zakup produktu w najładniejszym opakowaniu to zdecydowanie zawsze zwracam na uwagę na te estetyczne :) i uważam, że wiele firm powinno nad tym popracować (i zrozumieć, że opakowanie może mieć duży wpływ na wielkość sprzedaży)

Przemek Kosior
Gość

Takie wpisy to papu dla grafika, dziękuję! :)

Magda Mirecka
Gość
Magda Mirecka

Marta Sobczak jest genialna!

obserwatore. eu
Gość

Piękne, jedynie mi nie siadł design opakowań produktów do sprzątania. Może dlatego, że to dla facetów;)?

Ania Kania
Gość

Piękne opakowania, zawsze milej jest mieć coś ładnego na półce nawet jeśli to tylko głupie środki czystości :p Tylko często jest też tak, że wygląd zewnętrzny przerasta zawartość. Ja uważam, że tak jest np. z butelkami napoju Arizona. Śliczne itd, a w smaku hm zwyczajne, a w składzie jeszcze gorsze.

MAZGOO
Gość

zawsze mnie urzekaja tego typu rozwiazania :) kreatywne opakowanie zachęci do zakupu nawet jelsi produkt miałby stać nieuzywany :)