Jak znaleźć idealne kolory dla Twojej marki? + Mini e-book

kolory-dla-marki

Kiedy zaczęłam pracę nad sklepem, zapytałam moich czytelników o największe problemy związane z tworzeniem grafik powiązanych z ich blogami, markami osobistymi lub firmami, które obsługują. Jednym z najczęstszych problemów, które wyłaniały się z odpowiedzi był brak spójności.

“Mam problem z doborem kolorystki poszczególnych elementów, aby
całość wyglądała atrakcyjnie wizualnie, a nie jak sklejka rodem z Painta”

“Nie umiem łączyć kolorów. Mam w głowie wizję mojej firmy,
ale gdy siadam nad programem do grafiki, nie umiem się
zdecydować na nic konkretnego. Nic do siebie nie pasuje”

Odpowiedzi w ankiecie dla czytelników

To problem, z którym mierzy się większość osób próbujących budować własną markę. Dostęp do darmowych narzędzi jest tu jednocześnie wybawieniem i utrapieniem. Z jednej strony odrzuca konieczność posiadania płatnych narzędzi i specjalistycznej wiedzy, ale z drugiej narzuca tak dużą różnorodność, że bez solidnej bazy, może spowodować wrażenie chaosu.

Uznałam jednak, że budowanie spójności to na tyle złożona kwestia, że dobrze będzie podzielić ją na kilka tematów. Zacznę od jednego z najważniejszych elementów tej układanki – odpowiednio dobranych kolorów. Starałam się wyłuskać same najcenniejsze informacje, które przeprowadzą Was przez proces wybierania kolorów, ale również rozwieją wszelkie wątpliwości. Zaczynamy!

Czy to naprawdę ma znaczenie?

Pewnie nie muszę Was przekonywać, jak ogromną rolę pełni kolor w ogólnej ocenie produktu, strony czy marki. Myślę, że wie o tym każdy, kto choć raz kupił coś dlatego, że miało piękny żółty/szary/biały kolor lub w pośpiechu opuścił stronę z powodu rażących po oczach elementów.

Oczywiście patrząc na to z nutką dystansu, można uznać, że dopieszczenie kolorów, tworzenie palet, tablic inspiracji jest czynnością z kategorii tych mniej ważnych, bez której marka mogłaby się obejść. Ale jedno jest pewne: Bez tego budowanie spójności i tożsamości marki będzie sto razy trudniejszą i bardziej wyboistą drogą.

A zatem od czego zacząć?

Wybór kolorów marki to przede wszystkim pytania, poszukiwania i budowanie bazy. Jest wiele sposobów, opcji, możliwości. Przedstawię Wam kilka, które dla mnie są najsensowniejsze i sami zdecydujecie, która droga odpowiada Wam najbardziej. Warto jednak zacząć od ważnej kwestii: Kolory Twojej marki to niekoniecznie lista Twoich ulubionych kolorów. Za ich wyborem powinno stać coś więcej niż sympatia. Ale do tego jeszcze dojdziemy.

 

Krok 1 – Ważne pytania i odpowiedzi

Zanim przystąpisz do działania, warto odpowiedzieć sobie na pytania, które podpowiedzą Ci kierunek, w którym warto podążać i nieco ograniczą niezliczone opcje wyboru.

  • Jaki charakter ma moja marka?
  • Jakie wrażenie chcę wywołać w odbiorcy, który widzi moje treści?
  • Jaka jest moja grupa docelowa?

Tutaj pomocne mogą okazać się także zagadnienia związane z psychologią koloru. Każdy kolor wywołuje w nas określone emocje, skojarzenia, które przez wieki zakorzeniły się w ludzkiej psychice. Skojarzenia te są oczywiście dość subiektywne i zmieniają się na przestrzeni czasu, ale można z nich wyłuskać pewne uniwersalne cechy.

Na przykład kolory takie jak czerwony, pomarańczowy czy żółty są postrzegane jako ciepłe – kojarzące się z pozytywnymi uczuciami, ale czasami też z niebezpieczeństwem. Na poziomie wizualnym wysuwają się ku odbiorcy. Z kolei znajdujące się po przeciwnej stronie koła barw zielenie i niebieskości nieco się chowają, są uważane za chłodne, wywołujące poczucie spokoju, bezpieczeństwa, czasami smutku. Poniżej mała ściągawka.

psychologia-koloru

Sama barwa to jednak nie wszystko. Jest jeszcze kilka innych parametrów, które wpływają na ich postrzeganie: tinta, odcień oraz ton. Teoria kolorów tłumaczy różnice między nimi w dość zawiły sposób, ale ja lubię sobie to tłumaczyć bardziej przystępnie, na tak zwany “chłopski rozum”.

Tinta (jasność)

Najprościej mówiąc tinta odnosi się do ilości bieli w danym kolorze. Im jej więcej, tym kolor wydaje się spokojniejszy, lżejszy, mniej energiczny. Barwy z dużą ilością bieli często spotyka się w markach skierowanych do kobiet i dzieci.

tinta-kolory

Odcień

Jak już pewnie się domyślacie, odcień odnosi się do ilości czerni w danej barwie. Im więcej czerni tym bardziej zdecydowany i tajemniczy staje się kolor.

odcien-kolory

Ton (nasycenie)

Kiedy czasem mówicie, że chcielibyście, żeby kolor był nieco bardziej stonowany, macie na myśli właśnie operowanie nasyceniem, czyli ilością “koloru w kolorze”. Gdybym miała to opisać jeszcze prościej, powiedziałabym, że nasycenie odnosi się do ilości szarości w danej barwie. Taki zabieg redukuje intensywność koloru.

ton-kolory

 

Krok 2 – Budowanie bazy

W tym kroku wiele będzie zależało od tego, na jakim etapie budowania marki jesteś. Jeśli udało Ci się wypracować podwaliny własnego stylu, możesz bazować na swoich zdjęciach, grafikach. Jeśli nie, to nic strasznego, znajdą się rozwiązania również dla Ciebie.

  • Wirtualna tablica inspiracji

Tablica inspiracji to najprościej mówiąc zbiór zdjęć, wycinków, skrawków powiązanych z danym pomysłem. Jeśli masz za sobą krok pierwszy, pewnie wstępnie wiesz już, jakie kolory pasują do Twojej marki i z jakimi skojarzeniami powinna się wiązać.

Odpal Pinterest, rezerwuj sobie godzinę lub dwie i przeczesuj zdjęcia powiązane z Twoimi wizjami i skojarzeniami. Załóż tablicę i zbierz tam około 15 zdjęć, które wzbudzają w Tobie takie same wrażenia, jakie Ty chcesz wywoływać w swoich odbiorcach. Następnie oceń, jakie kolory przewijają się tam najczęściej.

Jeśli w tym zbiorze są zdjęcia, które wyjątkowo przemawiają za Twoją wizją, wybierz jedno lub kilka, sklej je w kolaż (np. w Canvie) i przejdź do kolejnego kroku.

  • Paleta ze zdjęcia

Jeśli masz już w swoich zbiorach grafiki lub zdjęcia, które uważasz za takie, które idealnie odzwierciedlają charakter Twojej marki, również wybierz jedno lub kilka. Możesz stworzyć z niego paletę kolorów, korzystając z tutorialu “Jak stworzyć paletę kolorów ze zdjęcia?” lub przejść do kolejnego kroku (który pokaże Ci nieco inny sposób na wybranie palety).

 

Krok 3 – Szukanie kolorów

Kiedy baza jest gotowa, możemy przystąpić do szukania kolorów. Możesz szukać ich na zdjęciach ręcznie, na przykład przy użyciu narzędzia zakraplacza w Photoshopie, ale o wiele łatwiej będzie skorzystać z Adobe Color CCTo narzędzie pozwala zaimportować zdjęcie i na jego podstawie pokazuje nam paletę kolorów, którą następnie możemy dostosować do swoich potrzeb.

kolory-marki

Po zaimportowaniu obrazu otrzymasz paletę 5 kolorów. W rozwijanym menu po lewej stronie (widocznym wyżej) możesz poznać jej inne tonacje. Ale na tym możliwość edycji się nie kończy. Każde kółko na zdjęciu możesz dowolnie przesuwać, żeby uzyskać inny, bardziej odpowiadający Ci kolor. Kiedy już otrzymasz satysfakcjonującą paletę, wróć do zakładki “Koło kolorów”. Tam znajdziesz kody swoich kolorów. Zapisz je bo to bardzo ważne.

Dla tych, którzy wolą drogi na skróty

Oczywiście schemat, który przedstawiłam nie jest jedynym możliwym. W sieci jest także mnóstwo narzędzi, które zaoferują Ci piękne, gotowe palety kolorów, które możesz zastosować w swojej marce. Jest mi nieco bliżej do podejścia, które pokazałam wyżej, ponieważ pozwala lepiej poznać potrzeby nasze i naszych odbiorców, ale nie uważam, że korzystanie z palet to coś złego.

Przeciwnie – myślę, że są szalenie przydatne, ale pod warunkiem, że korzystamy z nich mając świadomość, czego potrzebujemy i czego szukamy. Zdarza się, że trafiamy w takich gotowcach na przepiękną paletę, zakochujemy się od pierwszego wejrzenia, ale okazuje się, że np. trudno w niej wyłonić kolory, które będą grały pierwsze skrzypce, albo że całość w ogóle nie gra po zastosowaniu na stronie, bo kontrast między kolorami jest zbyt mały. Najlepiej będzie zatem przejść przez powyższe kroki i dopiero wtedy szukać gotowych palet w podobnej stylistyce.

Strony z gotowymi paletami, na które warto zajrzeć:

 

Krok 4 – Wybór palety

Na poprzednich etapach pewnie już zaświtały Ci wstępne pomysły na paletę Twojej marki. Teraz Twoim zadaniem będzie wybór nie tylko barw, ale również decyzja, ile będzie ich w palecie. Nie ma uniwersalnych zasad, które by tę ilość określały. Palety, które znajdziesz w proponowanych narzędziach zazwyczaj zawierają 5 kolorów, ale wiem, że wiele osób może to przytłoczyć. Dlatego mam kilka rad:

  • Jeśli masz poczucie, że paleta 5 kolorów może Cię przytłoczyć, możesz zacząć na przykład od 2. Może się okazać, że to Ci wystarczy, a jeśli będzie taka potrzeba, z czasem wprowadzisz dodatkową barwę.
  • Dobrą bazą dla osób, które nie czują się na tyle pewnie, by korzystać z 5 kolorów jest opcja 2+1. Wybierasz wówczas dwa kolory podstawowe oraz jeden (kontrastowy) kolor uzupełniający. Najczęściej sugeruję ten rodzaj palety.

dobor-kolorow-kontrast

  • Nie unikaj kontrastu – to podstawa budowania dobrej palety. Paleta składająca się wyłącznie z pastelowych, mocno rozbielonych barw wygląda ładnie, ale użyta nieodpowiednio, może popsuć czytelność.
  • Jeśli zdecydujesz się na 5 kolorów, absolutnie nie znaczy to, że musisz używać wszystkich w każdej publikacji na temat Twojej marki. Najlepiej wybierz 2 (maksymalnie 3) kolory dominujące. Reszta będzie kolorami uzupełniającymi, służącymi do wyróżniania np. przycisków na stronie.

 

Bonus – darmowy mini e-book

Doskonale wiem, że wybór kolorów marki może być przytłaczający. W końcu jest ich tak wiele i można je łączyć na tyle różnych sposobów, że w głowie się kręci na samą myśl. Jeśli zatem nadal masz wątpliwości, przygotowałam mały poradnik, prezentujący 3 najpopularniejsze, ugruntowane przez lata schematy kolorystyczne. To takie połączenia, które sprawdzą się zawsze i wszędzie. Do każdego z nich przygotowałam także przykłady ich zastosowania w treściach wizualnych marki. Wierzę, że może Ci to sporo rozjaśnić w kwestii wyboru.



Starałam się jak mogłam, by przekazać tu wszystko, co potrzebujecie wiedzieć, by wybrać kolory dla swoich marek w jak najbardziej zwięzły i skondensowany sposób. Mam nadzieję, że mi się udało i uzbrojeni w tę wiedzę zrobicie pierwszy krok do pozbywania się chaosu ze swoich treści.

7
Dodaj komentarz

avatar
  Chcę otrzymywać powiadomienia  
najnowszy najstarszy najwyżej oceniany
Powiadom mnie o
Ania i Karla
Gość

Super wpis, dzięki Paulina, będziemy podawać dalej! Bardzo przydatne informacje w łatwej, przystępnej formie :) pozdrowienia!

Klaudia Jaroszewska
Gość

podoba mi się ten wpis ;) widzę, że mój jasny róż, to kobiecość :)

Izabela S
Gość
Izabela S

Bardzo przystępny, a jednocześnie merytoryczny wpis :) Ja mam wybrane 3 kolory, które składają się na logo firmy (logo dwukolorowe + tło), ale czasami potrzebuję więcej kolorów i już mam problem, jakie dobrać. Zapisałam się na e-booka i mam nadzieję, że uda mi się poszerzyć moją paletę :)

Małgorzata
Gość
Małgorzata

Paulina, mega wartościowy wpis. Z jakiegoś powodu zawsze sądziłam, że tych kolorów musi być 5 a nawet 6 i odkładałam myślenie o nich. Ebook uświadomił mi, że wystarczą 2 i też będzie pięknie. :)

Paulina
Gość

Dzięki, Małgorzata. Super, że udało mi się coś zmienić!

Alina Szklarska
Gość

Paula Ty jak coś opracujesz to normalnie… Stworzyłaś prawdziwą skarbnicę wiedzy! <3

Paulina
Gość

Cieszę się, że tak myślisz <3